Erasmus+

Przez ostatnie dwa lata MTP Delfin Cieszyn brał udział w projekcie organizowanym w ramach funduszy Unii Europejskiej  Erasmus+, mającym na celu propagowanie aktywności fizycznej w formie aqua aerobiku oraz nauki pływania wśród osób starszych. W trakcie trwania projektu organizowane były sympozja, pokazowe zajęcia oraz treningi pływackie w Pradze. Swoją wiedzą wymienialiśmy się z partnerami z Czech Kosatky Karviná oraz Niemiec Bildungswerk des Landessportbundes Sachsen e.V. 
. Głównym organizatorem była organizacja Senior fitness z Pragi, która prężnie działa na terenie całej Republiki Czeskiej. Udział w tym projekcie brała nasza trenerka Katarzyna Widzik-Kopiec, która dzieliła się swoją wiedzą związaną z pracą z osobami starszymi oraz nabywała nowe doświadczenia i umiejętności do pracy z seniorami.
Poniżej przedstawiamy jakie korzyści daje aktywność fizyczna w wodzie.
Dzięki właściwościom wody zajęcia te są jednym z bezpieczniejszych a zarazem bardzo efektywnych treningów.
Najprościej mówiąc, aqua aerobic jest to trening fitness przy muzyce o charakterze zajęć ogólnorozwojowych, wykonywany w środowisku wodnym. Jednym z czynników działających na ciało człowieka w wodzie jest, tzw. wypór hydrostatyczny, który powoduje pozorną utratę ciężaru ciała, co oznacza, że ćwiczenia w wodzie są prowadzone są w pełnym odciążeniu.
Nasze ciało w wodzie jest o około 90% lżejsze w wodzie niż na lądzie, co powoduje, że ćwiczenia w niej wykonywane nie powodują obciążenia stawów i są całkowicie bezpieczne, a zarazem skuteczne. Dlatego nasze kolana, biodra, i kręgosłup, odwdzięczą nam się długim zdrowiem, ponieważ nie są narażone na przetrenowanie, zniszczenia i urazy tak, jak to bywa podczas tradycyjnego treningu na sali fitness czy siłowni.
Jednocześnie woda stawia ruchom dość spory opór, więc bez wątpienia poprzez trening w wodzie w bezpieczny sposób zwiększymy wytrzymałość, siłę i elastyczność mięśni w równym stopniu co podczas tradycyjnego treningu na siłowni. Chociaż mięśnie w trakcie treningu w wodzie pracują bardzo intensywnie, nie odczuwamy wysiłku i zmęczenia, a dzięki wyporowi wody ryzyko kontuzji jest bardzo mało prawdopodobne.
Co zyskasz dzięki zajęciom w wodzie?
świetne samopoczucie i zgrabne ciało,
mocne i elastyczne mięśnie,
usprawnisz serce i płuca,
poprawisz koordynację nerwowo-mięśniową,
wytrenujesz prawidłową postawę,
unikniesz kontuzji, przetrenowania, przemęczenia,
urozmaicony trening, ze względu na zastosowanie środowiska wodnego.
Oprócz wymienionych zalet trening w wodzie zapobiega występowaniu stresów, opóźnia wystąpienie zmęczenia, wpływa pozytywnie na poprawę samopoczucia oraz daje niesamowitą satysfakcję, gdyż jest niesamowicie efektywny, a przy tym bezpieczny.
Dla każdego
Tę formę aktywności fizycznej zaleca się osobom w różnym wieku oraz o różnym poziomie sprawności fizycznej i umiejętności pływackiej. Powinna ona stanowić urozmaicenie, być dodatkową formą zajęć, która wprowadza odmienne środowisko oraz wrażenia ruchowe, dostarczając przy tym niewymiernych korzyści dzięki wyjątkowym właściwościom wody działającej na ciało.
W zależności od głębokości zanurzenia w wodzie oraz rodzaju wykonywanych ruchów w wodzie wyróżniamy ruchy:
wspomagające,
oporujące i
odciążające.
Dzięki wszystkim zaletom, jakie daje ta forma aktywności ruchowej, zajęcia w wodzie cieszą się ogromną popularnością na całym świecie. Jest to też spowodowane tym, iż mogą w nich uczestniczyć zarówno osoby zdrowe, jak i te o ograniczonej sprawności ruchowej.
Zajęcia aqua aerobiku odbywają się w każdą środę o godzinie 19:00 na Basenie SP-4 w Cieszynie.
Nasz klub chciałby podziękować organizacji Senior fitness jaki i pozostałym partnerom biorącym udział w projekcie za owocną współpracę oraz nabytą nową wiedzę i doświadczenia.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Comments are closed.